perjantai 26. lokakuuta 2012

soccer in South Africa


Helou! Nyt vähä erillistä juttua yhdestä unohtumattomasta päivästä sieltä päiväntasaajan alapuolelta :)



Niikku aiemmin kirjotinki, nii yksi kaunis keskiviikko heinäkuun loppupuolella oli yks mun afrikan matkan parhaista päivistä, ku pääsin pelaamaan futista afrikkalaisten lasten kanssa! Skippasin yhden normaalin koulupäivän ku menin mun hostisän ja äitipuolen ystäväpariskunnan, Chokin ja Lindyn, katoliselle enkunkieliselle ala-asteelle tutustumaan yhdeksi päiväksi. Koulussa siis ei ollut yhtäkään valkoihosta lasta ja herätinki siellä kyllä todella paljon huomiota :D Chok ja Lindy on molemmat siellä opettajana ja ne pyysi sit pari koulun vanhinta tyttöä mulle opastajaksi sen päivän ajaksi. Ja oli kyllä tosi hyvät opastajat, ne esitteli mulle kaiken mahollisen sieltä.




Kuljin päivän niiden parin tytön mukana tunneilla ja välkillä ja joskus puolen päivän aikaan niillä alko futisharkat ja pääsin mukaan! Välitunnit tosiaan käytettiin futiksen pelaamiseen ja se oli yli siistiä pelata sellasella raukalla romupallolla niiden kans niin et puut oli maaleja ja se oranssi hiekka vaan pöllys. Välillä pelattiin myös siinä vähän isommalla kentällä ja ne lapset vähän innostu ku näki kuinka kovaa juoksen ja sit ne halus ottaa kisaa ja sellasta :D


Anyway, toi tummaihosten koulu oli todella erilainen mitä se lukio mikä oli mun "oikea" koulu. Mun "oikeassa" koulussa harrastettiin netballia, rugbyä, krikettiä jne ja tuolla toisessa lapset pelas about kaikki jalkapalloa ja sitä tehtiin kaikki välitunnitki. Tuola toisessa koulussa ne lapset pysty myös puhua niitä afrikan alkukieliä enkun lisäksi niikkun esim. zulua mitä ei välttämättä kaikki valkoihoset opettajatkaan ymmärrä. Musta olis kyllä ollu tosi kätevää jos oltais pystytty puhua ala-asteella kavereiden kans kieltä mitä opettaja ei ymmärrä :DD



Hassuinta koko päivässä oli se, et aina kun ne sano mulle jotain nii se alko esim "and here mam is this and this.." ja "yes mam, its..." ja kun oltiin pelaamassa niin "go mam" "wow mam you are good" "mam gick the ball.." "I respect you mam" jne :D Toi mam tulee kuulemma madamesta, et juu :D Yks niiden opettajista sit kysy multa että oonko opettaja harjottelija vai mikä, ja ku kerroin että ihan vaan vaihtari niin se kerto sit niille lapsille että mua ei tarvi kutsua madameksi :DD Mut ne tummaihoset lapset oli tosi kohteliaita kyllä ja niille on varmaanki opettettu et pitää sanoa noin :D Mutta oli siinä naurussa pidättelemistä ku ne käytti sitä sanaa about jokasessa lauseessa.


Ne oli kyllä kaikki aivan älyttömän söpöjä tapauksia ja kaikki halus ottaa mun kanssa kuvan :D En viittiny järkkäriä raahata tonne niin kuvailin mun pikku kameralla vaan. Suurin osa noista lapsista oli township alueelta ja ne oli aivan ihmeissään mun mahtavasta pikku pokkarikamerasta :D


Niiden koulutunneilta mulla ei oikeen oo mitään sen kummempaa sanottavaa, vähän vanhanaikasen tyylistä oli mut niillä kuitenkin kaikilla oli kirjat ja vihot että sillee hyvä. Niillä tytöillä oli tarkotus olla oikea futispeli jotain toista koulua vastaan iltapäivällä ja munki oli tarkotus jäädä sitä kattomaan, mutta sit ku pelin piti alkaa kolmelta, eikä vastustaja joukkuetta näkyny vaikka kello oli 5 vaille, nii ne opet soitti sinne ja ne sano ettei ne tuukkaan.. Ne tytöt oli ihan raasuja ku ei päässykkään pelaamaan ku ne oli jo lämmitelly ja kaikkea. Sillä aikaa ku ne hio kuvioita ennen sitä peliä niin meikä oli pelaamassa niiden pikkusten poikien kans siel sivulla niin et puiden välissä oli maalit ja taas se raukka romupallo :D Oli kyllä aivan sairaan siistiä!

täs mun jengi 

Koulun jälkeen Jock ja Lindy vei mut takasin kotiin ja pian sit lähdettiinki hostisän ja -veljen kans pyöräilemään! Tuolla ei oo oikein helppoa lähteä siitä pihasta vaan pyöräileen ku se liikenne on aika kaoottiista, nii mentiin sinne vähä syrjäsemmälle paikalle. Ja tosta keskiviikkoillasta suoraan tekstiä mun päiväkirjasta: "Oli kivaa päästä pyöräileen taas, on täs ollu vähä ikävä.. Ne tosin polki aika hiljaa mut joo. Sit ilta meni muistaakseni facebookissa ja kattoos dance academya ja syödes jotain hyvää. Ruoka on ihan paras asia täällä!"


Kaikenkaikkiaan päivä oli aivan mahtava ja olisin voinu viettää vaikka jokasen päiväni siellä niiden lasten kanssa siellä pelatessa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti