torstai 6. elokuuta 2015

Airlie Beach, Whitsundays & Whitehaven Beach

Syy siihen miks kerron mun ja Saran pääsiäisreissusta vasta nyt on se et näiden kuvien ja muistojen kelailu aiheuttaa jokaikinen kerta sellasen ikävätuskan ettei mitään rajaa. Myönnettäköön et kyynelkanavatkin on auennu pariin otteeseen, enkä vaan yksinkertasesti oo saanu mitään kirjotettua aiemmin. Tää suomielämä kesästä ja valoisita illoista ja kaikesta muusta kivasta huolimatta ei oo maistunu ihan niin hyvälle kun ehkä kuvittelin. Antaisin mitä vaan että pääsisin nyt syksyllä taas takasin ausseihin.

Easter holiday Helena & Sara - Airlie Beach, Whitsundays, Whitehaven Beach, Cairns, Great Barrier reef
Jos vielä muistatte pääsiäisen tältä vuodelta, se oli tosiaan huhtikuun ensimmäinen viikonloppu. Olin treenannu noin 3 viikkoa aika täydellä teholla ennen tota reissuu joten sai hyvällä omalla tunnolla ottaa vähän iisimmin tuolla. Lähettiin Saran kanssa Brissystä reissuun perjantaina, mun hostdad heitti meidät kentälle ja siitä alkokin viikon seikkailu pohjosessa Queenslandissa. Lennettiin Proserpineen mistä matkattiin bussilla Airlielle. Oltiin bookattu ekaksi yöksi Base hostellista mixed dorm. Oltiin molemmat aivan poikki ekana iltana ja käytiinkin sillon vaan ihastelemassa auringonlaskua ja syömässä dinneri (joka jäikin koko reissun ainoaksi hienommaksi illalliseksi t.rahat loppu XD).

Eka aamupäivä kulutettiin airlien laguunilla, joka oli aivan ihana paikka. Koko Airlie oli, tykkäsin siitä valtavasti! Muistan vieläkin kun mietin just tuolloin et kuinka lucky we are, kun saadaan vaan nauttia elämästä tollasessa paikassa. And even better was coming.

Iltapäivällä otettiin sit suunnaksi airlien satama, josta lähdettiin seilaamaaan Whitsundayssille pariksi päiväksi. Ehdottomasti yks tämän planeetan upeimmista paikoista. Oltiin bookattu kaverien suosittelema Tongarra -sailingboat ja oli kyllä napakymppi valinta. Airlielta lähtee siis monia eri sailing trippejä ja vaikken muista tiedäkään, niin voin sanoa että Tongarra oli ihan paras. Henkilökunta (2 yyber mukavaa jäbää), ruoka, musiikki, aikataulut (joita oli just sen verran kun oli tarpeellista), laiva itessään ja muut tyypit ketkä sattu meidän kanssa samalle reissulle. Ja sää! Kaikki oli vaan niin huikeeta. Meidän lisäks reissulla oli wh-reissaajia tanskasta, saksasta, ruotsista, italiasta sekä vaihto-opiskelija porukkaa norjasta ja ruotsista ja yks aussikin. Tuli niitä kaikkia nyt aivan älytön ikävä.  Eka iltapäivä oltiin ja nautittiin auringosta ja maisemista. Ennenkun aurinko kerkes laskea pysähdyttiin vaan keskelle jonnekkin ja hypättiin uimaan. How cool is that!? Auringonlasku ja kuun nousu oli myös aika upeita. Ankkuroiduttiin lähelle Whitehavenin beachia, rantaa joka on valittu yhdeksi maailman kauneimmista rannoista.

vähän rusketuin XD nojoo en sentään

...Ja se todellakin oli sitä. En oo elämässäni nähny mitään niin hienoa, ja you know, sitä on mahdoton saada kameralle. Yritettiin kuitenkin. Herättiin tuona päivänä aika pilviseen aamuun ja siihen kun pääsiäispupu pomppi meidän välissä kannella. Tää pupu oli siis toinen meidän crewstä ja se jako meille suklaapupuja :DD Aamupalan jälkeen lähettiin koko porukalla aussipoikien johdolla rantaaan ja tutkiin whitehavenia näköalapaikoilta. Sen jälkeen sopivasti kirkastukin ja vietettiin abouttiarallaa varmaan 3 tuntia rannalla. Räpsittiin varmaan 1000 kuvaa tuona aikana ja käytiin yhdellä söpöllä pikkurannallakin ennenkun oli lunchin aika. Ruotsipojut näki tuola beachilla muuten pieniä haita ihan rannassa! Ei keretty sit Saran kaa enää niitä tsiikailee mut ehkä parempi niin.. En varsinaisesti oo haiden suurin ystävä:D

Whitehavenilta seilattiin ekalle sukellusmestalle. Märkäpuvut päälle ja menoks ja oli muuten ihan huippukivaa! Ekasta paikasta seilattiin vielä paremmille koralleille toiseen paikkaan ja siellä oli muuten ihan hitokseen paljon kaloja! Toinen crewpojuista heitti niille ruokaa siihen meidän ympärille ja ei tsiisus että kiljuin ku ne kalat hyökkäs niiden ruokien kimppuun! :D Oli kyllä huippu siiistii, once again!

pari fisua ja meitsi

Sukeltelun jälkeen hypitiin vielä kannelta veteen. Italialaiset oli nähny tuolakin muuten haita, onneks en ite törmänny. Ei siis sellasia valtavia valkohaita vaan pikkusia: D Snorklaamisen jälkeen päivä alko jo kääntyä illan puolelle. Tuola ei paljon nettiyhteydet toiminu eikä niitä kyllä kukaan kaivannutkaan. Syötiin dinneriä, juotiin liikaa viiniä, ihailtiin auringonlaskua, kuuneltiin hyvää musaa, juteltiin paljon, pelattiin juomapelejä ja nautittiin elämästä. What else you can wish?

Seuraavana aamuna vietettiin rentoa dagen efteriä, syötiin taas herkkuaamupalaa, käytiin uimassa ja lähettiin seilaamaan takasin Airlietä kohti. Matkalla pysähdyttiin pari kertaa uimaan täydellisen turkoosiin veteen.

Koko reissu oli vaan ihan uskomattoman huikee. Nytkun kaikki muistot taas kirkastu mielessä niin tuntuu niin crazyltä että minä, Helena Hakala, eteläpohojanmaan peräkylältä, oon päässy kokemaan tollasia asioita. I think that elämässä raha ei ikinä oo yhtä arvokasta kun tälläset kokemukset. Oltiin reissun jälkeen yks yö vielä airliella, Nomandsin hostellissa. Oli muuten ehkä siistein hostelli ikinä missä oon ollu! Oltiin altaalla iltapäivä ja illalla suunnattiin Tongarran jatkobailuihin yhdelle klubille. Meillä oli kyllä aivan superhauska ilta, eikä siitä sitten sen enempää :D

Seuraava päivä otettiin aika iisisti laguunilla löhöillen. Illalla lähdettiin sit greyhoundin bussilla kohti Cairnsia. Meillä oli pieniä vaikeuksia löytää bussin lähtöpaikka ja saatto siinä pieni paniikkikohtaus tulla, mut pienen sekoilun jälkeen bussi löyty ja päästiin yömatkalle, oiskohan kestäny n 9 tuntia. Sain torkuttua ehkä jonkun tunnin bussissa, se oli aivan täynnä.  Seuraavana aamuna sit oltiin Cairnsissa, mutta siitä tulee ihan oma tarinansa. Kuvia nimittäin on ihan kiitettävä määrä sieltäkin!